Ik loop het meest tegen mijn eigen onzekerheid aan

 In Lezersvraag

Ik heb me altijd aangepast aan anderen en heb het idee dat ik soms gewoon niet weet wat ik echt wil en wie ik ben van binnen. Ik hoop in dit weekend meer grip te krijgen op hoe ik beter bij mijzelf kan blijven, luisteren naar wat ik echt wil en ik wil graag meer in actie komen in plaats van passief worden omdat ik het niet weet en die onzekerheid voel! Mijn grootste uitdaging is in actie komen!

Dit keer wil ik het gaan hebben over een terugkerend thema dat ik van veel mensen hoor. Onzekerheid. Meer mensen dan je misschien beseft zijn regelmatig onzeker. Sommigen verbergen dat achter extra manifestatiegedrag zodat het lijkt dat ze niet onzeker zijn maar zelfs overzelfverzekerd of brutaal overkomen. Anderen kruipen in hun schulp en vinden het moeilijk om in actie te komen of te vertellen wat zij ergens van vinden. Vaak gaat dat zelfs zover dat ze niet eens meer kunnen achterhalen wat zij nu werkelijk zelf écht willen.

Onzekerheid is een emotie. Niets meer en niets minder. Emoties komen voort uit gedachten. Gedachten worden gevoed vanuit een deel van de psyche wat op dat moment actief is. Misschien heb je mij al eens horen vertellen of gelezen over de opsplitsing van de psyche in een gezond deel, een pijn-deel (trauma) en overlevingsdeel. Zo niet dan adviseer ik je graag het gratis e-book 3D-NLP™ of, voor een nog betere ervaring, de gratis 3D-NLP™ Bootcamp.

Om je geheugen even op te frissen: bij een emotioneel overweldigende ervaring kan je psyche de situatie niet meer aan en zal zich opsplitsen. Een overlevingsdeel zal dan de situatie aanpakken en je er doorheen slepen. Het deel wat de ‘pijn’ gevoeld heeft zal veilig in een hoekje duiken en de rest van jouw psyche zal rustig op de achtergrond als gezond deel doorleven. Herken je het weer?

Goed, terug naar onzekerheid. We kunnen dus stellen dat onzekerheid voortkomt uit het deel van jouw psyche dat actief is. Dat het leven eenvoudig is blijkt dan wel als je beseft dat je dus vanuit een ander deel van jouw psyche een andere emotie zal krijgen. Heel eenvoudig gezegd hoef je dus niets met of tegen onzekerheid te doen. Het is gewoon informatie en vertelt je in welk deel van je psyche je op dat moment bevind. Het is dus niet goed of fout om onzeker te zijn. Het is slechts informatie.

Maar goed, zul je misschien zeggen, toch vind ik het niet fijn om onzeker te zijn en heb ik er regelmatig last van en belemmert het mij in mijn leven. Terechte opmerking natuurlijk en wat ik je wil vertellen is dat er ook een andere gedachte mogelijk is die een ander resultaat zal opleveren. Even kort, je wilt van die onzekerheid af en dus… ben je ermee bezig. Niet erg hoor. Dat doet het overgrote deel van de mensen. Maar er is een eenvoudige manier hoe het ook anders kan.

Wat je als eerste dient vast te stellen is vanuit welk deel je onzeker bent. Zoals ik eerder schreef, ben je onzeker vanuit een overlevingsdeel wat hard gaat schreeuwen om maar niet onzeker over te komen? Of durf je niet in actie te komen en ben je bang om je mening te uiten of die überhaupt te vinden?

Ga dat eens bij jezelf na. Denk eens terug aan een situatie in het verleden dat je onzeker was of ergens het gevoel had dat je misschien wel té hard vertelde aan iedereen die het wilde horen dat jij zeker van je zaak was.

Wat was je motivatie? Was je bezig om te maskeren dat je onzeker was of durfde je letterlijk je mond niet open te doen?

Generaliserend kunnen we zeggen dat de eerste aanpak sterk lijkt op gedrag dat een overlevingsdeel zou gebruiken. De tweede aanpak lijkt te zijn van een traumadeel. Ik zeg met nadruk ‘lijkt’ want ik kan natuurlijk niet interpreteren wat er bij jou gebeurd als ik jou niet kan waarnemen terwijl je dit leest. In de bootcamp en de opleidingen ben ik zelf aanwezig om je van dichtbij te begeleiden en te observeren zodat ik je kan helpen zelf te leren herkennen welk deel bij jou actief is.

Hoe kom je dus van je onzekerheid af? Door te herkennen vanuit welk deel dat komt. Als je dat weet heb je automatisch een link gelegd vanuit je gezonde deel want je hebt namelijk reflectie over je eigen gedrag en emoties en dat is hét kenmerk van je gezonde deel en niet mogelijk vanuit de andere delen.

Door dus even stil te staan bij wat je ervaart en te analyseren waar dat vandaan komt zul je merken dat de emotie geen voeding meer krijgt en langzaam zal verdwijnen. In ieder geval als je daarna niet weer een andere gedachte produceert die bagatelliseert wat je zojuist voor elkaar hebt gekregen. Maar ik geloof dat jij het kunt. Waarom ik dat denk? Omdat ik tot nu toe nog geen mensen ben tegengekomen die, nadat ze écht besloten hadden om te gaan werken aan hun ontwikkeling en bereid waren om hun emoties in de ogen te kijken, niet in staat waren om terug te keren naar hun gezonde deel.

Heb je enig idee hoe mooi het is als mensen terugkeren naar wie ze werkelijk zijn zonder alle ballast daar omheen? Ik wel!

Geniet van je dag!

Marcel

Recent Posts
1
×
Hallo, leuk dat je op onze website bent. Kunnen we je ergens mee helpen?