Ik kan maar niet stoppen met piekeren

 In 3D-NLP, Emoties, Lezersvraag, Piekeren

“Ik kan maar niet stoppen met piekeren, hoe krijg ik het stil in mijn hoofd?”

De vraag van deze keer zal je waarschijnlijk wel bekend voorkomen. We piekeren allemaal wel eens, toch? Piekeren hoeft niet per definitie negatief te zijn. Zullen we de vraag even herkaderen (wordt vaak populair als ‘omdenken’ benoemd)?

In de vraag wordt de suggestie gewekt dat het piekeren door jou als negatief wordt ervaren. Je wilt stilte in je hoofd en wilt stoppen met piekeren. Maar stel jezelf eens de vraag: ‘Wat is de positieve intentie van jouw gepieker?’.

Zou het kunnen zijn dat je voor een belangrijke beslissing staat waarbij 1001 mogelijkheden zijn met allemaal onbekende uitkomsten?

Zou het kunnen zijn dat je ergens bang voor bent?

Zou het kunnen zijn dat je ergens bang voor bent juist omdat de uitkomst onbekend is?

OEFENING

We gaan het even testen. Jij als vraagsteller neemt even de situatie in gedachten waarover je piekert en als jij niet de vraagsteller bent dan heb je vast wel een situatie ervaren waar piekeren je belemmerde. Neem dan ook die situatie in gedachten.

Maak het zo ‘echt’ mogelijk. Ga eens even in gedachten hoe jouw gedachte vorm heeft. Zie je beeld? Hoor je geluid? Voel je iets in je lichaam? Tip: Als je een beeld voor je ziet en je ziet jezelf in dat beeld ‘stap’ dan als het ware in je eigen lichaam zodat je door je eigen ogen kijkt. Ai, haak je af omdat dat laatste zweverig klinkt? Geen zorgen, het gaat mij er alleen om dat je even goed focust op je gedachte. Doe dat gerust op jouw manier.

Neem maar even de tijd om dat te doen, ik wacht even op je…

Ga dan nu eens na of je ergens bang voor bent…

Ga dan vervolgens na of je, als je 100% zeker zou kunnen zijn, meer ontspannen wordt als de uitkomst wel bekend zou zijn…

En, is er een verschil? Laat het even weten in een reactie onderaan dit artikel.

TOELICHTING

Piekeren is een steeds terugkerend patroon waarin een gedachte als het ware cirkeltjes draait in je hoofd. Daar kun je heel veel last van hebben.

De korte weg daaruit is een NLP techniek toepassen zodat je niet meer piekert. Die kan ik je leren, maar dan help ik je niet…

Ik kan je wel afhelpen van dat vervelende gepieker maar dan mis je iets veel belangrijkers… Je piekert namelijk niet voor niets. Piekeren is geen onderdeel van de gezonde psyche. Het gezonde deel van jouw psyche heeft niets om over te piekeren.

Je weet dus 1 ding heel zeker. Als je piekert bevind je je niet in je gezonde deel. Volgens onze 3D NLP filosofie passen we dan ook geen NLP toe omdat we dan:

a) kunnen hertraumatiseren of een overlevingsstrategie versterken en

b) we dan de kans missen om onze eigen psyche te onderzoeken en een grote stap te kunnen zetten op onze lange termijn persoonlijke ontwikkeling.

Als je dus even de tijd neemt om te onderzoeken waardoor het komt dat je piekert en vanuit welk deel van je psyche dat komt dan heb je helemaal geen tijd meer om te piekeren, want dan heb je niet alleen de oorzaak helder maar kun je ook gericht een stap terug zetten naar je gezonde deel… en vraag maar aan de deelnemers van onze opleidingen, dat is heel fijn!

Vind je de toelichting nog wat moeilijk te plaatsen? Dan leg ik je graag alles uit over de delen in de psyche, hoe je die kunt herkennen en hoe je terug kunt keren naar je gezonde deel zodat je gelukkig en tevreden kunt zijn in iedere omgeving.

Binnenkort is er weer een gratis 3D NLP Bootcamp waarin je aan de slag gaat met jouw thema, ik je heel veel zal vertellen en we samen een aantal krachtige oefeningen gaan doen. Schrijf je gerust in, er hebben al honderden mensen baat bij gehad en je investering bij onze stichting zonder winstoogmerk is 0,- Euro.

Hoe zit het met piekeren bij jou? Geef hieronder een reactie (dat kan met een andere of fictieve naam) en je krijgt persoonlijk van mij een reactie.

Hartelijke groet,
Marcel van Zuuren

Recent Posts
1
Hallo, leuk dat je op onze website bent. Kunnen we je ergens mee helpen?
Powered by