Hoe kun je herkennen of je nu vanuit je ego, hoofd of hart denkt?

 In Lezersvraag

Dit is een hele mooi vraag! Het geeft ook precies weer waarom ik heel voorzichtig ben in het gebruiken van dit soort woorden. Gewoon omdat iedereen er een andere interpretatie van heeft dat weer gevoed is door wie of wat dat woord gebruikt heeft en hoe jouw ervaring daarbij was.

Als tussenstap kan ik het niet laten om even iets te zeggen over een trend die ik vaak herken op het moment dat het ‘hoofd’ ter sprake komt in het kader van persoonlijke ontwikkeling. Ik hoor dan vaak de opmerking: Je moet niet denken, je moet voelen!

Ik begrijp dat niet, letterlijk niet. Als het hoofd zo slecht voor ons zou zijn, waarom hebben we het dan? Ik bedoel, dan kunnen we het er toch afschroeven en thuis laten als we boodschappen gaan doen?

Ik geloof dat ons hoofd en het cognitieve begrijpen cruciaal is om te kunnen reflecteren op het eigen gedrag, emoties en ervaringen. Ik geloof ook dat er situaties zijn waarin je iets te logisch en analytisch redeneert en daarom binnen je brein in verstrikking komt. Dit uit zich in twijfel, onzekerheid, angst, et cetera.

Maar waar zit dat voelen dan? En hoe zit het dan met die andere woorden zoals ego en je hart?

Vind je het goed als we die woorden even parkeren? We geven ze niet meer of minder lading. Ze zijn niet goed of slecht. We parkeren ze slechts tijdelijk en gaan even een boodschap doen met de fiets. Is dat goed?

Wat ik heb ervaren bij mijzelf en inmiddels ook herken bij anderen is dat er inderdaad wel een verschil blijkt te zijn vanuit welk deel, van je totale psyche, jij je beweegt, besluit en handelt. Ik heb ervaren dat er een groot verschil is tussen de diverse delen in jouw psyche met hun eigen specifieke motivatie, hun specifieke uitingen en gedrag en de mogelijke uiteindelijke consequenties daarvan.

In het kort kan ik je vertellen dat het een enorm verschil maakt of je vanuit een overlevingsdeel en overlevingsstrategieën keuzes maakt of je gedraagt, of dat je dat doet vanuit een traumadeel waarin je negatieve ervaringen hebt gehad en van daaruit denkt en handelt. Het is ook weer anders als je dat vanuit je gezonde psyche en deel doet.

Het is best lastig om te herkennen vanuit welk deel je vertrekt. En volgens mij vraag jij in je vraag om herkenningspunten. En toch is dat heel goed mogelijk. Je kunt namelijk ook herkennen dat iets er NIET is. Lijkt tegenstrijdig en toch is dit eenvoudig te doen.

Het is echter niet zo eenvoudig dat ik dit in een kort blogartikel begrijpelijk kan samenvatten. Niet omdat ik je het niet wil vertellen. Dat doe ik juist graag! Dat is ook een van de redenen waarom onze stichting zonder winstoogmerk een gratis Bootcamp organiseert. Daar nemen we uitgebreid de tijd om dit haarfijn uit te leggen.

Toch wil ik je niet met lege handen achterlaten en je nu ook nog iets meegeven waardoor het wellicht eenvoudiger wordt.

Vergeet voor nu even die herkenningspunten en dat je wil begrijpen hoe het werkt. Dat komt later. Voor nu… kijk eens naar het resultaat. Bevalt het resultaat je? Prima, niets veranderen! Ben je niet tevreden over wat je doet, denkt of voelt? Verander dan iets. Het hoeft niet groot te zijn, al is het maar iets. Verander iets aan de manier hoe je dit patroon tot stand brengt. Het meest effectief is een hele simpele fysieke verandering. Nee écht! Zit je nu? En bevalt jouw denkpatroon je niet? Ga dan staan. Sta je? Ga dan zitten. Beweeg je? Hou je dan stil.

Doe het maar eens vanuit een mooie zachte positieve intentie. Gewoon om het eens te ervaren.

Geniet van je dag!

Marcel

Recent Posts
1
×
Hallo, leuk dat je op onze website bent. Kunnen we je ergens mee helpen?