Hoe kan ik het beste met mijn angsten omgaan?

 In 3D-NLP, Emoties

Soms komen angsten ineens op, of het sluimert een beetje op de achtergrond. Als ze ineens opkomen, kan ik wel eens in paniek raken. Hoe kan ik het beste met mijn angsten omgaan?

Angst is een bijzondere emotie. Het kan zich verschuilen achter diverse andere emoties zonder dat je beseft dat angst de oorzaak is achter: verveling, boosheid, irritatie etc. Het mooie van jouw vraag is dan ook dat je beseft dat je met angst te maken hebt. Dat lijkt triviaal, maar bewust zijn van de soort emotie die je overweldigd, is de eerste stap die noodzakelijk is om terug te gaan naar je gezonde deel. Als je de 3D-NLP Bootcamp hebt meegemaakt dan zul je je nog wel herinneren dat we daar een sleutelwoord voor hebben… reflectie!

Goed, zul je misschien denken. Ik weet dat het angst is, maar hoe kan ik er nu het beste mee omgaan? Hou nog heel even vol! Ik ga je eerst nog even vertellen hoe jouw patroon tot nu toe waarschijnlijk verloopt en vertel je dan wat je kunt doen.

Je vertelt dat angsten ineens opkomen of op de achtergrond sluimeren. Op het moment dat je je bewust wordt dat je angstig bent geworden, ben je het op dat moment dus ook! Je ziet angst niet in de verte aankomen. Je ervaart misschien een verandering in jezelf of merkt het pas op als de angst een bepaald niveau heeft bereikt.

En wat doe je dan? Heel waarschijnlijk wil je die angst niet. Als we eerlijk zijn, het is geen fijn gevoel dus daar willen we zo snel mogelijk van af. Misschien ga je de angst dan proberen te onderdrukken of tegen jezelf zeggen dat hij er niet is of beklaag je jezelf dat het weer zover is.

Wat je ook doet… je doet iets! Je bent dus met die angst bezig. Je geeft de angst aandacht in een vorm die niet wil dat die angst bestaat. Je gaat dus eigenlijk in gevecht met die angst. En wat gebeurt er met dingen die je aandacht geeft?… die groeien! Paniek en paniekaanvallen zijn vaak het gevolg van het ‘gevecht’ aangaan met de angst en daardoor maak je deze angst overweldigend groot.

Angst is een gezonde emotie. Écht! Stel je voor dat er écht reëel gevaar dreigt en je zou geen angst ervaren. Dan zou je misschien dingen doen die jouw voortbestaan in gevaar kunnen brengen. Angst zorgt ervoor dat je beseft dat er dreiging is en maatregelen neemt om die dreiging af te wenden. Met angst is dus niets mis!

Angst vanuit jouw gezonde deel geeft reflectie en keuzemogelijkheid. Angst vanuit een overlevingsdeel zal waarschijnlijk gaan ‘vechten’. Angst vanuit een traumadeel zal waarschijnlijk ‘vluchten’. Misschien gaat dit te ver voor nu. In de Bootcamp leg ik precies uit hoe het met de drie delen zit en hoe bewustzijn daarvan je helpt gelukkig en tevreden in iedere omgeving te zijn.

Voor nu heb ik je beloofd om je te vertellen hoe je om kunt gaan met die angst. En dat is zó eenvoudig… dat het voor veel mensen zo ingewikkeld is om dat te geloven. Laat staan te doen. Dus kijk even of je die gedachte nu even kunt aankijken, bij jezelf kunt accepteren, beseffen dat jij niet de enige bent die dat soort gedachten heeft en dan doorlezen.

…………

Dat is het! Het is je gelukt! Met angst werkt het op precies dezelfde manier. Het enige dat je hoeft te doen is nog één stapje te zetten. Je bent je al bewust dat je angst ervaart. Het enige dat je dan kunt doen is… te accepteren dat die er is! Waarom zou je tegen angst vechten? Waarom zou die weg moeten? Het is enkel en alleen een signaal dat er iets is dat belangrijk voor jou is. Hoe mooi is dat?

En het grappige… als jij je angst écht accepteert zul je je er ineens van bewust worden… dat je niet meer angstig bent.

Ik wens je een hele mooie dag!

Marcel van Zuuren

Recent Posts
1
Hallo, leuk dat je op onze website bent. Kunnen we je ergens mee helpen?
Powered by